Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Hukka ja prosessin kehittäminenasiantuntijatyössä – otteita Sari Torkkola

Julkaistu 06.10.2018

Moision Jussi tutkailee LEAN-ajattelua referoiden Sari Torkkolan vuoden bisnekirjaa ”LEAN asiantuntijatyön johtamisessa.

Lue Artikkeli

Laatu- ja Lean-kulttuurinpiirteitä

Julkaistu 30.08.2018

SOTE-OSUUSKUNNAT - PIENTEN TOIMIJOITTEN JA HAJA-ASUTUSALUEITTEN VAIHTOEHTO

Julkaistu 23.03.2018

Blogikirjoituksessa kerrotaan erityisesti haja-asutusalueille, pienten toimijoiden verkostomaiseksi toiminnaksi suunnitellun SOTE-osuuskuntakonseptin mahdollisuuksista sekä sitä varten Tampereelle perustetusta SOTE-osuuskunta Suomesta.”

Lue lisää »

MIKSI PIENIEN SOTE-PALVELUTUOTTAJIEN ON VERKOSTOIDUTTAVA

Julkaistu 21.01.2016

Kirjoittanut Petri Sipilä

Suomessa ollaan tekemässä julkistalouden tuottavuuden jättiloikkaa: 

A. Sote-uudistuksessa hallintorakenteita kevennetään ja yhdenmukaistetaan, turhaa hallintoa karsitaan ja ennen kaikkea integroituvan sote-kokonaisuuden koko toimintatapaa ja eri toimijoiden välistä työnjakoa uudistetaan. Asiakas asetetaan keskiöön hallintorakenteitten sijaan. Valinnanvapautta lisätään. Siirtyminen maakunnallisiin itsehallintoalueisiin murskaa nykyisen kuntakohtaisen toimintamallin. Paluu vanhaan estyy.

B. Digitalisaatio on toinen tuottavuusloikan päätekijä. Uudet toimintarakenteet ja -tavat mahdollistavat uudet ratkaisut ”tyhjältä pöydältä”. Olisi vaikea kuvitella nykyisessä kuntakentässä päätettävän kunta kunnalta yhteensopivasti kaikista dataan ja tietoliikenteeseen sekä laajemmin palvelujen digitalisaatioon liittyvistä toimenpiteistä ja hankinnoista.

Pienten mikro- ja pk-yritysten sekä kolmannen sektorin toimijoitten kannalta kehityksen nopeutuminen ja teknistyminen sekä soten järjestämisvastuun siirtyminen yhä suurempiin puitteisiin vaikuttavat pelottavilta, jopa kohtalokkailta. Ellei sitten pientoimijat yhdessä muodosta toimivaa kokonaisuutta, palveluverkkoa, joka ekosysteeminä, so. toimijoiden ja palvelun laadun yhtenäisin kriteerein ja yhtenä sopimuskumppanina, antaa lähipalvelua asiakkailleen.

 

Lue lisää »

Hiljaisen osaamisen aktivointi - J Moisio, 03/2015

Julkaistu 08.03.2015

Henkilöstö mukaan kehittämiseen haastattelujen ja jatkotyöstön avulla

Lean-kulttuuriin kuuluva voimakas henkilöstön mukaan ottaminen, henkilöstön ideoiden huomioon

ottaminen, henkilöstön näkemysten arvostaminen ja kunnioittaminen on yllättävän vaikeaa suomalaisessa

työelämässä.

Lue lisää »

Hyvä luottokelpoisuusHyvä luottokelpoisuus