Verkostojen suuri haaste on saada jokainen jäsen sitoutumaan ja panostamaan parhaat kykynsä ja voimansa verkoston menestyksen takaamiseksi. Helposti käy niin, että näin tekevät vain muutamat – pahimmassa tapauksessa vain verkoston vetäjä. Onkin tärkeää saada verkostossa syntymään vahva yrittämisen henki ja kulttuuri.
Luin joululomalla uudelleen muutaman vuoden vanhan kirjan ”Mikä tekee yrittäjästä menestyvän” . Siinä korostetaan eräiden perustekijöiden tärkeyttä pärjäämiselle.
Jotta yrittäjällä säilyisi innostus ja toimintatarmo täytyy fysiikan ja psyyken pysyä kunnossa. Ruumiinkunnon ylläpitämiseksi ei välttämättä tarvitse juosta maratonia. Reipas kävely ajaa monen kohdalla saman asian. Mielen virkistystä löytyy lomamatkojen ohella henkisistä irtiotoista työhön. Oleellista on, että välillä nauttii olemassaolostaan täysin siemauksin. Talousihmisen sisältä olisi hyvä kuoriutua aika ajoin homo ludens, leikkivä ihminen.
Kilpailu asiakaskunnan suosiosta on päättymätön maraton jossa ei sovi pysähtyä – mikä ennen riitti pärjäämiseen ei enää jatkossa riitä. Yksikään tuote ei myy itse itseään eikä yritys voi ketään pakottaa asiakkaakseen. Valinta on aina yrityksen ulkopuolella. Yrittäjän tehtävä on toimia siten, että oma yritys tulisi valituksi. Voidaankin sanoa, että yrittäjyystyö on viime kädessä mitä suurimmassa määrin ihmisiin vaikuttamistyötä.
Kolumnin kirjoittaja Upi Heinonen, upi.heinonen (at) verkostokonsultit.fi